Kriisiviestintä

Osuiko paska tuulettimeen? Raivostuiko some-kansa? Vaaditaanko päitä vadille? Maailma on sellainen, että niin voi käydä kenelle tahansa.

Kriisistä ei ole kuin yksi tie ulos: avoimuus. Kriisit vaativat nopeaa toimintaa, nöyryyttä, läpinäkyvyyttä ja valmiutta vastata sidosryhmien kysymyksiin ja odotuksiin 24/7. Se on rankkaa, mutta välttämätöntä. Kriisissä maine saa aina kolhun. On yrityksestä itsestään kiinni, miten syvä siitä tulee. Tärkeintä on ottaa ohjat omiin käsiin ja olla tilanteen päällä. Muuten muut, usein se raivoava some-kansa, määrittää agendan puolestasi. Silloin meteli yltyy usein niin kovaksi, että peli on menetetty.

Olen ollut useiden yritysten tukena ja apuna silloin, kun myrsky on jo noussut. Aina ne on saatu laantumaan – mutta ei työntämällä päätä pensaaseen eikä maalaamalla mustaa valkoiseksi, vaan katsomalla totuutta rehellisesti silmiin.

Kriiseissä pitkä kokemukseni toimittajana on avuksi. Kun on ollut itse niistä raportoimassa, tietää miten niistä selvitään.

Kun hätä on suuri, älä epäröi soittaa!

+358405005109